Spelregels Pokémon-kaarten
Spelregels Pokémon-kaarten
Pokémon kaarten het populairste kaartspel ter wereld, maar hoe speel je dit nu eigenlijk?
Veel mensen kopen en verzamelen deze kaarten, iedereen heeft wel Pokémon kaarten in huis liggen.
Nintento brengt onder Pokémon International nog jaarlijks 4 nieuwe uitbreidingen uit en Pokémon brengt wekelijks nieuwe Pokémon anime video’s uit over avonturen van Ash en zijn vriend Pikachu.
Pokémon kaarten verzamelen doen veel mensen, maar niet iedereen weet hoe het Pokémon kaartspel nou precies gespeeld wordt.
Hieronder leggen wij de basis beginsels van het Pokémon spel uit. Precies genoeg om te starten met het spelen van dit wereld beroemde spel!
Pokémon kaart
Laten we eerst naar de belangrijkste elementen van een Pokémon kaart kijken tijdens een Pokémon duel.
Hier zie je een Basic Pokémon kaart van Eevee, deze heeft 50HP(Hit Points) en twee Attack (aanval)
Naast het HP teken in de rechter bovenhoek zie je wat voor type Pokémon het is. Links naast de attacks (aanvallen) zie je wat welk type en hoeveel energie er nodig is om de aanval te kunen doen. Verderop hier meer over.
Het speelveld
Het speelveld bestaat uit het volgende: Aan de linkerkant een prijzen kast met 6 kaarten. De Pokémon kaarten in de prijzenkast liggen met de voorkant naar beneden.
Onderin in het midden een een Bench (bank) , waar je maximaal 5 Pokémon op kunt zetten en voorbereiden op de battle. Boven in in het midden van het totale speelveld je active Pokémon. Aan de rechter kant je stapel (pile) met daaronder de discard pile.
Het Deck
Iedere speler heeft een zorgvuldig samengesteld deck bestaand uit 60 kaarten.
In het deck zitten Pokémon kaarten , trainer en energie kaarten van elke naam mag je maar 4 kaarten hebben, energiekaarten zijn een uitgezonderd hierop. Meer over energie en trainer kaarten verderop. Schud de kaarten goed voordat je begint en en leg deze ondersteboven aan de rechter kant van het veld, zie speelveld. Pak vervolgens de 6 bovenste kaarten in je hand.Een deck kan je zelf bouwen maar je kan ook kant-en-klare decks kopen!
#Nieuwste twee Pokémon decks van de Sun & Moon – Crimson Invasion release
Prijzen
Leg 6 van deze kaart met de voorkant naar benden op het veld. Dit zijn prijzen, deze kun je pakken wanneer je de tegenstander verslaat. Afhankelijk van het type Pokémon GX-EX of normaal pak je 1 of 2 prijzen. De Pokémon kaart geeft aan of je meer dan 1 prijs mag pakken wanneer je deze verslaat. Pak vervolgens 6 kaarten in je hand en leg de overige kaarten met voorkant naar beneden op een stapel aan de rechter kant van het veld.
Het spel begint
Kies een Pokémon om je actieve Pokémon te zijn. Je kan maar 1 actieve Pokémon hebben. Deze actieve Pokémon gaat voor je vechten. Leg deze Pokémon in het midden van het veld.
Bepaal wie er begint door door een munt op te gooien en kies jouw winnende kant kop of munt.
Iedere Pokémon Trainer pakt eerst een kaart van de stapel elke keer wanneer je aan de beurt bent, pak je een kaart van je stapel.
Energie kaarten
Een Pokémon heeft energie nodig om te kunnen aanvallen, je moet dus zo snel mogelijk deze energie aan je Pokémon geven. Een energie kaart schuif je achter je Pokémon kaart zodat je hem nog net kan zien. Zo kun je makkelijk zien hoeveel energie kaart een Pokémon heeft.
Aan het symbool te zien bij Eevee is dit een kleur lozen Pokémon, elk energie type mag je dus gebruiken.
Geef bijvoorbeeld 1 Electic energie kaart aan Eevee wanneer je aan de beurt bent, let op je mag maar 1 energy kaart per beurt aan een Pokémon Koppelen, tenzij je een kaart je wat anders verteld geld deze basis regel.
Energie kaarten kopen?
Maar waar haal je deze Energie kaarten nu vandaan?
De beste manier om Pokémon energie kaarten te verkrijgen zijn de Elke elite trainer boxen, deze bevatten een set aan energiekaarten van elk type.
In de ook een booster bevat een willekeurige energiekaart. En ga je voor de Shining Elite box dan heb je grootte kans een nog nooit eerder vertoonde Reverse holo (RH) energie kaart te vinden.
Het gevecht kan beginnen! Eevee heeft door Electric energy genoeg energy om een Smash Kick aanval te doen. Deze Smash Kick aanval is goed voor 10attack. De Pokémon van de tegenstander heeft 40HP en overleeft deze klap en krijgt een damage counter van 10 op zich, nog 30damage meer en de Pokémon is verslagen.
Trainer kaarten
Na een aantal vecht rondes kan het zijn dat je een trainer kaart pakt. Trainers kunnen vaak het verschil tussen winnen en verliezen bepalen. We trekken bijvoorbeeld de Trainer kaart ‘ Potion’ Deze geeft je Pokémon 30HP terug. Dit betekend dat Eevee weer volledig opkracht is.
Zet de kaart in haal maximaal 30 schade weg van je Pokémon en leg te kaart in je discard pile. Deze kaarten leg je met de bovenkant naar boven.
Prijzen pakken
We doen nog een aanval waarmee we van Rattata winnen.
Omdat we gewonnen hebben mogen een prijs van de prijzen stapel pakken
Prijzen kast
Bench Pokémon
Nu de Pokémon van de tegenstander verlagen moet de speler een nieuwe actieve Pokémon kiezen vanuit de bench (bank) Zorg er altijd voor dat je Pokémon’s vanuit je hand op de bench plaatst. En probeer deze ook alsvast voor te bereiden met energy zodat ze gelijk aanvalsklaar zijn. Wanneer je geen Pokémon meer hebt wint de tegenstander.
Evolutiekaarten
De meeste Pokémon kunnen evolueren , hierdoor wordt deze sterker, als je kan evolueren doe dit dan altijd zo snel mogelijk. Een active of bench Pokémon kan je evolueren wanneer het jouw beurt is en je de stage1 evolutie kaart hebt. Deze kun je spelen vanuit je hand naar je bench, of naar je active Pokémon. Sterker Pokémon betekend ook dat deze meer energie nodig zal hebben.
Hieronder zie Raichu wat de evolutie van Pikachu is. Deze kan dus worden gespeeld op Pikachu te laten evolueren. De Schade die gedaan is blijft liggen en je legt de Stage 1 kaart boven op de Basic kaart.
Je kan niet direct door evolueren, de basis Pokémon moet minimaal 1 ronden op het veld liggen.
Meer elementen
Een Pokémon kaart bevat naast HP en attack nog een aantal belangrijke elementen voor een Pokemon Duel.
Terugtrek-kosten / Retreat
Als je niet wilt dat je Pokémon dood gaat en de tegenstander een prijs pakt, kun je er voor kiezen om je Pokémon terug te trekken. Hiervoor betaal je terugtrek-kosten, in de linkeronder hoek van de kaart wordt aangegeven hoeveel energie dit kost. Wanneer je een Pokémon terug trekt verplaats je de actieve Pokémon naar de bank en haal je de terugtrek-kosten in energie van de kaart af. Zet vervolgens een andere Pokémon op de bench in om voor je te vechten. Wanneer je geen Pokémon op de bench hebt kun je niet terugtrekken, omdat je altijd een Pokémon moet hebben die voor je vecht.
Weakness en résistance
Links onder op de kaart staat een weakness en resistance symbool.
Wanneer een Pokémon wordt aangevallen door het type waar wij een weakness (zwakte) voor heeft wordt de schade punten bijvoorbeeld verdubbeld afhankelijk welke waarde er rechts naast de weakness staat . Bijna alle Pokémon’s hebben een weakness. De resistance wordt aangeduid met een – symbool. Wanneer een Pokémon wordt aangevallen door het type waar het een resistance voor heeft wordt de schade in mindering gebracht met de waarde die aangegeven staat bij resistance. Niet alle Pokémon hebben een resistance
Wordt vervolgd..
« Terug naar alle berichten [getsocial app="sharing_bar"]